reklama

Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci

Mnoho ľudí v Indii verí, že zodpovednosť spočíva na Módím a jeho hinduistickej nacionalistickej vláde, ktorá sa nielenže nepripravila na druhú vlnu, ale podporuje aj hromadné zhromaždenia na politických protestoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Indický premiér Narendra Modi. (Zdroj : Wikimedia commons)
Indický premiér Narendra Modi. (Zdroj : Wikimedia commons) 

29. apríla oficiálne skončili voľby do zákonodarného zhromaždenia indického štátu Západné Bengálsko. Voľby prebehli tiež v štátoch Assam, Tamil Nadu, Kerala a tiež teritóriu Pondičéry. Spájali sa nielen s politickým napätím, ale aj hrozbou šírenia novej mutácie koronavírusu. Aktuálne je India najpostihnutejšou krajinou sveta, pričom kritici prisudzujú vinu za rozsah druhej vlny pandémie nečinnosti premiéra Módího.

Vládnuca hinduisticko-nacionalistická strana Bharatiya Janata (BJP) Naréndru Módího si síce udržala kontrolu Assamu, ale nepodarilo sa jej dosiahnuť žiadne významnejšie zisky vo zvyšných vo zvyšných štátoch. V kľúčovom štáte Západné Bengálsko Módího porazila po tretí raz jeho politická oponentka a kritička Mamata Banerjee. Ide o významnú prehru BJP v štáte, v ktorom premiér usporiadal 20 veľkých predvolebných zhromaždení a do kampane vložil nemalé finančné prostriedky a úsilie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Silná politická kampaň BJP nepriniesla taký úspech, ako premiér predpokladal. Naopak, očividná priorizácia volieb pred riešením výziev pandémie predznamenala narušenie obrazu o jeho neotrasiteľnej moci. Dôvera v BJP sa vytrácala postupne s vývojom pandémie v jednotlivých indických štátoch. 

Vo februári sa zdalo, že pandémia sa dostáva pod kontrolu, pričom denný prírastok prípadov nákazy klesol o 90 percent oproti najvyšším počtom v roku 2020. V danom období sa pracovná skupina pre COVID-19 nestretávala už niekoľko mesiacov a minister zdravotníctva Harsh Vardhan ubezpečoval verejnosť, že India zasadila koronavírusu posledný úder. Premiér Módí sa v rámci vystúpenia na Svetovom ekonomickom fóre vyjadril, že India pomohla predísť katastrofe účinným bojom proti koronavírusu. Tento optimizmus zároveň využíval pre vlastnú politickú kampaň. Okrem veľkých politických zhromaždení Módí „posvätil“ aj konanie náboženských festivalov, vrátane najväčšej hinduistickej púte Kumbh Mela, pri ktorej sa účastníci masovo kúpali v posvätnej rieke Gange.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O to ničivejšou sa stala druhá vlna, v rámci ktorej je nahlasovaných približne 400-tisíc nových prípadov nákazy denne. Nemocničné zariadenia sú zahltené, kyslíka a očkovacích látok nie je dostatok. Médiá denne prinášajú fotografie veľkého množstva spaľovaných tiel obetí. Kritici spájajú aktuálnu situáciu s arogantným postojom premiéra Módího, ktorý pred opatreniami uprednostňoval predvolebnú kampaň a otváranie ekonomiky.

Krízu zhoršila aj pomalá reakcia vlády. Premiér o vážnosti situácie niekoľko týždňov mlčal, až 20. apríla priznal potrebu zavedenia mimoriadnych opatrení. Nedostatočná a pomalá reakcia vyústila do vlny kritiky. Prostredníctvom Twitteru indickí občania šírili správy s hashtagom #SuperSpreaderModi či #WhoFailedIndia. Aj po zlepšení situácie môže rozsiahla kritika predznamenať politickú krízu a úpadok moci premiéra Módího.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autorka : Michaela Ružičková

Inštitút strategických politík

Inštitút strategických politík

Bloger 
  • Počet článkov:  113
  •  | 
  • Páči sa:  97x

Sme Inštitút strategických politík STRATPOL - nezávislý think-tank pôsobiaci v oblasti výskumu medzinárodných vzťahov a bezpečnostných politík. Zameriavame sa na slovenskú národnú bezpečnosť, európske susedstvo, transatlantické vzťahy a globálne záležitosti. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu